Referat fra Grundejerforeningens bestyrelsesmøde den 01.10.2022.

 

Alle bestyrelsesmedlemmerne og suppleant var tilstede.

Bestyrelsen konstituerede sig på følgende måde:

Jørgen W – formand

Susanne – næstformand

Bent – ”vejmand”

Lars – kasserer

Casper suppleant

Merete – referant.

 

Ad 1. Økonomi:

Munkedal Entreprenørforretning, der vedligeholder vores veje har varslet en mindre stigning for deres arbejde – så i den forbindelse stiger vores vejbidrag. Det er første gang i 4 år, der er sket en stigning i vejbidraget.

Ad 2. Sandfordring og Havvindmøller.

Jørgen og Susanne har deltaget i et sandfordringsmøde, hvor også evt. kommende havvindmøller blev diskuteret.

Sandfordringsprojektet forsætter indenfor den 5-årige periode som aftalt.

Sandfodringen har givet en god effekt på kysten.

I perioden har vi  heldigvis også været forskånet for de helt kraftige storme, der kunne have forårsaget stor nedslidning på kysten.

Bestyrelsen er indstillet på at fortsætte med sandfordringen, da det har en gavnlig effekt på kystsikringen.

Havvindmøller : Det drejer sig om 49 møller med en højde på 300 meter og med en beliggenhed  på  4 km. ude i havet fra Hirtshals til Lønstrup.

European Energy har søgt Hjørring Kommune om at få lov til at lave forundersøgelse til placeringen af møllerne, hvilket Hjørring Kommune med stor hast og hurtig sagsbehandling har givet lov til.

Bestyrelsen er meget imod det beskrevne og forventer, at vi bliver involveret i både processen og beslutningen i forhold til følgende uafklaret punkter: Gener fra lyd og lys fra de megahøje vindmøller, hvilken betydning vil de få for kystsikringen, samt den visuel påvirkning af Nørlev kystområde.

Bestyrelsen har indsendt indsigelse i Hjørring Kommune mod havvindmøllerne.

Høringsfristen for indsigelser udløber den 07.10.2022.

På foreningens hjemmeside vil der ligge en visualisering af vindmøllernes nærhed og et link til, at medlemmerne kan deltage i en underskrift indsamling i ”Nej tak til kystnære havvindemøller ved Hirtshals”.

Dette vil også blive udsendt til medlemmerne på den mailliste, som bestyrelsen har på medlemmerne.

 

Ad. 3. Kommer særskilt.

 

Ad.4. Udemarken 35.

Bestyrelsen er bekendt med, at en sommerhusejer har haft kontakt til Hjørring Kommune i forbindelse, med Udemarken 35`specielle tilbygning.

 

Ad. 5. Arbejdsdag i klitten.

Der blev aftalt fællesarbejdsdag fredag den 21.10.2022 fra kl. 1000 – 1400.

Kystdirektoratet skal kontaktes for at få leveret nogle granris.

Der skal udvælges nogle særlige sårbare områder i klitterne, som skal beskyttes med granris.

Bestyrelsen vil servere en forfriskning.

Jørgen noterer den fælles arbejdsdag på foreningens hjemmeside.

 

Ad. 6. Nedkørsel/Udemarken.

Jørgen har haft kontakt til Hjørring Kommune, der har oplyst at nedkørslen til stranden vil blive reetableret i løbet af foråret.

Vi skal stadig være meget opmærksom på  Udemarkens  S sving , hvor der skal plantes flere gransris.

 

Ad. 7. EVT.

Kommende bestyrelsesmøder:  Lørdag den 19.11.22 kl. 16.00 hos Bent – Lørdag den 25.02.23 hos Lars.

 

 

 

 

Bestyrelsesmøde i grundejerforeningen, d. 9. Marts 2022.
Tilstede: Jørgen, Ulla og Susanne
Fraværende: Merete og Bent
Referent : Susanne


1. pkt. Konstituering i følge vedtægterne.

Bestyrelsen enig om, at det er vigtigt at rekruttere yngre, gerne regnskabskyndige medlemmer. Efterlyser kandidater. Formanden kontakter nogle.

2.Pkt. Generalforsamlingen.

Jørgen tager kontakt til Jørgen Lind Thomsen mhp. dirigenterhvervet. Bestyrelsen drøfter efter generalforsamlingen datoer for næste års bestyrelsesmøder. Bestyrelsen konstitueres på første møde, sørger for at den nye kasserer gennemgår formalia.

3. Sandfordringen.

Der skal nu overføres et beløb igen, vi fratrækker renter. Jørgen vil kontakte banken mht. negative renter. Sidste overførelse er i 2023. Bestyrelsen har konstateret mangel på sand nord for Nørlev Strandvej.

4. Vejene

Jo bedre veje, jo højere hastighed. En diskussion værdig. Fortsat bekymring om svinget og risikoen for at vejen ryger i en efterårsstorm. De nye ejere af “ butikken” er bekymret for parkerings faciliteterne både til dem og stranden. Bestyrelsen vil tage et møde med ejerne.

5. Fredningen.

Drøftelse af den manglende pasning, herunder af det lille fredningsstykke i Nørlev Kæret ikke afgræsses. Bestyrelsen forventer, at der gøres mere i forhold til plejeplanen, det er ikke tilstrækkeligt blot at fjerne havtorne beplantning. Bestyrelsen efterlyser en effektiv plan. Bestyrelsen undrer sig over, at der må cykles på det fredede område nord for Udemarken. (Siden er der fjernet vegetation)

6. Klippene fra formandens mailboks.

Drøftelse af Østersvej, vejbidrag, affaldsplan og dato for generalforsamlingen, således at bestyrelsen kan svare på evt. spørgsmål desangående på generalforsamlingen.

7. Eventuelt.

Bestyrelsen kontakter Novasol mhp. at de ophører med deres aggressive reklameskilte i forbindelse med udlejning.

 

 


Susanne Sander

 

Referat fra bestyrelsesmødet den 04.01.2022.

 

Pkt.1.             Konstitueringen.

                      Den hidtil arbejdsfordeling i bestyrelsen forsætter.

 

Pkt.2.             Kommende generalforsamling den 09.04.2022 afholdes igen på

                      Havrevangen i Lønstrup. Vedr. planlægningen kontakter bestyrelsen hinanden

                      ultimo februar måned.

                      Planlagte bestyrelsesmøder:

                      09.03.2022 kl. 14.00 hos Susanne.

                      24.08.2022 kl. 14.00 hos Merete

                      07.11.2022 kl. 1400 hos Bent/Ulla.

 

Pkt.3.             Sandfodringen kører videre, og vi har indtil nu modtaget 33.660 kubik-

                      meter sand. Vi har fået sandfodret 2 gange og den tredje portion er på

                      vej. Vi har stadig sand til gode. Det nuværende sandfodringsprojekt

                      stopper efter 5 år.

                      De økonomiske midler vi har opsparet til sandfodringen, er overført

                      til Hjørring Kommune, så vi undgår negative renter.

                      Formentlig vil projektet forsætte med delvis statslig kystfinansiering.

                     

Pkt.4.             Vejene er meget nedslidte, og vi bruger mange penge på vedligeholdelse.

                      Samtidig er der i området en stor utilfredshed med vejenes tilstand.

                      Vi er udfordret af, at vi ikke er bekendt med, hvornår kommunens kloakeringen                        af området påbegyndes, og hvilken type affaldsrenovation området får – begge                          forhold vil formentligt få betydning for vejene – da de vil blive belastet af                                lastbilkørsel og maskiner til gravearbejde samt evt. nye og tungere                                          renovationsvogne. Vi besluttede, at der inden den 09.03.2022 skal indhentes et                        økonomisk overslag over renovering af områdets mest kritiske vejsteder.

 

Pkt.5.             Der er planlagt arbejdsdag den til 28.05.2022.

 

Pkt.6              Affald.

                       Bestyrelsen har meddelt Hjørring Kommune, at der på vores generalforsamling                         var et flertal for afhentning af affald fra de enkelte matrikler.

                      Nu er det op til Hjørring Kommune, at træffes den endelig beslutning på,                                  hvilken type affaldsrenovation området skal have.

                       

                     

                     

 

 

 

Referat fra Grundejerforeningens bestyrelsesmøde den 26.07.2021.

 

Mødet blev afholdt hos Susanne.

Tilstede var: Jørgen, Bent, Susanne og Merete.

Dagsorden var følgende:

  1. Vejene – fygesand
  2. Affaldssituationen
  3. Økonomi
  4. Den kommende generalforsamling.
  5. Arbejdsdage i 2021.

Ad.1.  Jørgen har haft samtaler med Christina Kjærby fra Naturstyrelsen om vores klitters tilstand, og hvordan vi kan beskytte og pleje dem bedst muligt. Lige nu, har vi et akut problem med den vandreklit, der er i svinget på Udemarken, da der kommer en del fygesand fra klitten, som vil give gener for færdslen på vejen.

Aftalt, at vores vejmand Thomas tager sandet fra området og køre det ned på stranden.

Da CK har ferie, er der lavet en aftale med Jørgen Nielsen fra Naturstyrelsen, om at komme herud og går en tur i området med bestyrelsen. JN vil gerne se vandreklitten på Udemarken – ligeledes vil der også være mulighed for at besigtige flere klitter, der har nogle kritiske problemer.

Vi håber, at får nogle gode råd og anvisninger om, hvordan klitterne kan beskyttes og plejes bedst muligt, samt at Naturstyrelsen og vi kan få et godt samarbejde, hvor vi kan hjælpe hinanden både praktisk og økonomisk.

Ad.2.  Både Susanne og Merete har deltaget i virtuelle møder med Hjørring Kommune om den kommende affaldssortering. Affaldssorteringen skal være på plads 01.01.2023, og der skal tages stilling til, om vi skal have nedgravede affaldsstationer eller affaldssortering på de enkelte matrikler – da begge dele kan få stor betydning for den enkelte sommerhusejer, skal beslutningen tages på en generalforsamling. Vi besluttede, at invitere en repræsentant fra Hjørring Kommune til vores kommende generalforsamling, hvor alle får mulighed for at deltage i debatten om affaldssorteringen.

I bestyrelsen besluttede vi at invitere en repræsentant fra HK til at gå en tur i området, for at se på mulighederne for affaldssorteringen. Det bliver den 05.08.2021. kl. 10.00

Ad. 3.  Brugen af det økonomiske overskud som foreningen har - tages op til diskussion på den kommende generalforsamling.

Ad. 4.  Generalforsamlingen afholdes den 23.10.2021 kl. 13.00 på Havrevang i Lønstrup.

Ad.5. De planlagte arbejdsdage er følgende: Fredag den 23.09.2021, fredag den 22.10.2021 og torsdag den 18.11.2021 – alle dagene bliver lagt på foreningens hjemmeside.

Næste bestyrelsesmøde er den 23.09.2021 kl. 14.00 hos Merete.

Mvh

Merete

Bestyrelsesmøde den 26.7.2021

Referat fra bestyrelsesmøde i Grundejerforeningen, tirsdag den 08.06. 2021.

Punkt. 1.           Vejene.

Bestyrelsen har modtaget en klage over støvgener fra vejene.

Bent har talt med det firma, der er tilknyttet vejene og fået oplyst, at en stabilisering af vejene, for at nedbringe vejstøvet, er meget dyr. Det er svært at undgå støv fra vejene – dels på grund af slid og tung trafik. Et af de vigtigste redskaber mod støv er, at farten på vejene sættes ned. På foreningens hjemmeside vil, der blive opfordret til lav kørselshastighed på områdets veje. Ligeledes vil der blive opfordret til, at der i udlejningshusene kommer til at ligge beskeder om områdets regler.

Bestyrelsen besluttede, at primo efteråret vil vejbumpene blive rettet op. Vejproblemerne vil ligeledes blive taget op på den kommende generalforsamlingen den 23. oktober 2021.

Punkt. 2.           Økonomi.

Foreningen har opsparet midler, som skal bruges til noget konstruktivt for området. Bestyrelsen vil gerne have nogle ideer/forslag til, hvordan pengene bedst kan bruges – punktet tages op på den kommende generalforsamling.

Punkt. 3.           Sandfodring.

Hjørring Kommune har i forbindelse med sandfordringsprojektet tilbudt de forskellige grundejerforeninger, at de kan indsætte deres ”sandfordringspenge” på en kommunal konto, så den enkelte forening ikke kommer til at betale negativ rente til pengeinstitutterne.

Bestyrelsen besluttede at indsætte vores ”sandfordringspenge” på den kommunale konto efter, hvor mange tilsagn vi har givet om deltagelse i sandfodringsprojektet.

Det kan tydeligt ses og mærkes, at der er kommet sandfodringen – dels på stranden og da noget af sandet er meget fint det blæser rundt - og noget ender på vejene, hvor det kan give nogle gener.

Hjørring Kommune har oplyst, at nedkørslen til standen vil blive genopført i løbet af sommeren.

Punkt. 4.           Fredning.

Jørgen W har sammen med Jens Baggesen fra Hjørring Kommune gået rundt i området – det med store dyr har ingen fremtid her i området.

Det kan også blive svært at finde heste, der kan græsse på det begrænsede areal – idet der skal laves indhegning og vandforanstaltninger.  I år vil græsset blive slået.

Punkt. 5.           Kystdirektoratet.

Jørgen W har fået oplyst, at der har været afholdt klitsyn – Christina Kjærby fra Kystdirektoratet kontakter Jørgen W om udfaldet. Bestyrelsen håber, at udfaldet af klitsynet vil kunne giver os nogle gode råd og forslag om pasning og pleje af klitterne. Ligeledes om, hvem der skal betale for eventuelle initiativer.

Bestyrelsen vil invitere Christina Kjærby til vores kommende generalforsamling.

Punkt. 6.            Arbejdsdage

Bestyrelsen har afsat følgende arbejdsdage:  24.09.21 kl. 10 og torsdag den 18.11.21 kl. 10.

Næste bestyrelsesmøde er den 23. 09.21 kl. 10 hos Susanne.

 

09.6.2021   Merete Ley

Bestyrelsesmøde den 8. Juni 2021

Beslutningsreferat fra bestyrelsesmøde i Grundejerforeningen, d. 27. April 2021.

 kt. 1 Generalforsamlingen 2021:

Bent undersøger Havredal, Kirkedal og  Skallerup kirkes sognehus.  Beslutter, at der skal være tilmelding. Generalforsamlingen afholdes lørdag, d. 23. Oktober.

 Pkt. 2 Økonomi:

Bestyrelsen vil på generalforsamlingen foreslå, at der bliver en time-out næste år, svarende til år 4 fra sidste generalforsamlingsbeslutning, således at indbetalingen til sandfordringen midlertidigt stoppes 1 år, fordi vi har forholdsvis mange penge sparet op til sandfodringen og derfor bl.a. betales negativ rente.

Drøftelse af vejenes standard i forhold til vedligeholdelse af vejene. Bestyrelsen er opmærksom på stigende udgifter, hvilket dog skal ses i forhold til, at der er flere fastboende, og mange flere i området, ergo sliddet er stigende. Dertil kommer at vejret/regnen og byggeri/store lastbiler slider på vejene.

Bestyrelsen beslutter, at drøfte dette på generalforsamlingen for at høre de fremmødtes holdning til dette.

Pkt. 3 Plejeplanen:

Formanden har udarbejdet et sammendrag af de mange henvendelser, bestyrelsen har modtaget fra beboerne i området.

Vi afventer evt. nye henvendelser indtil tidsfristen, hvorefter sammendraget revideres og fremsendes til kommune ved Jens Baggesen.

Pkt. 4 Sandfodring:

Det kører efter planen. Vi er dog enige om, at Nørlev nord ikke modtager sand fra de sydligere områder, der aktuelt modtager sandfodringen.

Pkt. 5 Nedkørslen:

Formanden har talt med kommunen, der vil lave en nedkørslen som tidligere, når de kan få de fornødne materialer. Kommunen arbejder på en anden permanent løsning via parkeringspladsen i nordgående retning, hvorfor Kystdirektoratet er søgt om tilladelse til dette. Bestyrelsen ser gerne denne løsning.

Pkt. 6: Arbejdsweekend:

Formanden har været i kontakt med Naturstyrelsen, Vendsyssel Syd, Christina Kjærby, og havde henvist til tidligere referat af d. 9. Maj 2018.

Formanden har anmodet om, at de “professionelle” giver anvisninger på, hvad der skal gøres og hvem der skal betale.

Formanden tager kontakt til ejerne af Udemarken nr. 19 mhp. færdslen over klitten der og kliterosionen.

Arbejdsweekend afhænger af tilbagemeldingen fra Naturstyrelsen. Formanden følger op på det.

 

Pkt. 7: Næste møde:

D. 8. Juni kl. 14 hos Jørgen W.

 

Med venlig hilsen

 

Susanne Sande

Bestyrelsesmøde 27.April 2021

Referat fra et delvist ”virtuelt” bestyrelsesmøde den 08.02.2021.

Se specielt punkt 2.

Pkt.1. Generalforsamlingen 2021.
Bestyrelsen besluttede at rykke generalforsamlingen fra den 03.04.2021 til
den 23.10.2021 på grund af usikkerheden om, hvor mange man må
forsamles med i april måned.
Bestyrelsen arbejder på at finde et egnet mødested, hvor
generalforsamlingen kan afholdes.

Pkt.2. Plejeplanen for Nørlevkæret er færdig og udkommet.
Cowi har lavet en plejeplan for området, og det er op til kommunen, om den
vil følge anbefalingerne fra planen.
Bestyrelsen er enige om, at det er heste, der skal afgræsse i Nørlevkær syd, og der
skal laves en speciel indhegning.
Bestyrelsen kan bestemt ikke anbefale tilstopning af grøfterne i Nørlev nord, idet det
vil få alt for store konsekvenser for områdets sommerhusejere.
Plejeplanen bliver lagt ind på hjemmesiden og bliver ligeledes sendt ud til alle
medlemmerne. Der vil være mulighed for at komme med kommentarer inden den
01.05.2021. Bestyrelsen sender en samlet kommentar til Hjørring Kommune.


Pkt. 3. Sandfordring.
Jørgen og Susanne har den 25.01.2021 været til møde med Hjørring Kommune
vedrørende sandfordring.
Sandfordringen går i gang til foråret og starter ved den sydlige kyststrækning og til
efteråret ved Nørlev kyststrækning.
Efterfølgende år byttes der om på opstarten.
Der er 2 muligheder (metoder) for sandfordring: Rainbowing og Klapning.
Rainbowing ved at sprøjte sandet med en pumpe fra skibets stævn og sandet
lander på ca. 4 meters dybde.
Klapning sker på 6 meters dybde ved at skibet ”splitter”. Sandet dumpes
ned under skibet. Sandet koncentreres derved mere på et sted og der dannes
nærmest en midlertidig ø.
Rainbow er dyrere end klapning, fordi det tager længere tid at sprøjte sandet ud end ved at skibet ”splitter” – dumpe sandet.
Der er forskel på, hvilken sandfodringsmetoder, der vil være bedst egnet for de enkle områder langs kysten. Det er op til den enkelte grundejerforeninger at beslutte, hvilken metode der skal benyttes på dennes kyststrækning.
Der er mulighed for fuld sandfordring i to år. Vores tilsagn muliggør at fordele
projektet ud over 5 år.
Bestyrelsen ønsker i vores område, at sandfordringen skal foregå ved klapning, da
det giver mest sand.


Pkt.4 Medlemmer og betaling af bidrag til sandfordring.
Alt er OK. Ingen problemer medlemmernes betaling til sandfordringen.


Pkt.5 Vejenes tilstand.
Der bliver ”høvlet” veje efter frostvejret. Desværre er prisen for vejpasning steget.
Bent vil tage kontakt til vores ”vejmand” og forsøge at få lavet en pris på vej-
vedligeholdelse, der passer til grundejerforeningens vejbudget.
Pkt.6 Jørgen havde sendt en artikel ud til bestyrelsen om, ”Klitterne bliver jævnet ud”
fra Skagen området. Her kan man læse, hvad Kystdirektoratet gav lov til.
Artiklen blev drøftet.


Andet
Bestyrelsen vil lave en arbejdsweekend til foråret, hvor vi skal have sat nogle
flere fyrris op, så sandet lægger sig på udsatte klitområder.
Jørgen vil undersøge, hvor vi kan få nogle gode fyrris.

Næste bestyrelsesmøde er den 27.04.2021 hos Bent.

 

Referat bestyrelsesmøde den 8. februar 2021

Referat fra bestyrelsesmødet i grundejerforeningen den 16.09.20

Tilstede var: Jørgen, Bent, Susanne og Merete.

Afbud fra Ulla.

 

Pkt. 1.            Nyhederne vil komme i løbet af gennemgangen af dagsorden.

 

Pkt. 2.            Vejene har det rimeligt selvom der er huller. Vores vejmand Thomas Munkedal

                      anbefaler, at vejene bliver ”høvlet” inden vinteren. Det er godt at vejene, f.eks. ved

                      Udemarkens svinget  hælder ud af - da det sænker farten og mindsker

                      dannelsen af vejhuller.

                      Vi skal i gang med at finde grøfterne – det vil være en god ide at få dem renset op

                      så i tilfælde af et meget vådt efterår/vinter vil  overfladevandet bedre kunne løbe

                      bort.

                      Bent vil kontakte Thomas Munkedal om den videre proces.

                      Hjørring Kommune skal ansøges om rensningen af grøfterne,  da det er HK, der skal

                      afholde udgiften.

 

Pkt. 3.            Økonomien er OK. Vi skal betale 118.500 kr. til sandfordringsprojektet.

 

Pkt. 4.            Vores faskiner med granrisene, der blev plantet ved Udemarken den 10. og 11. juni

                      2020, fungerer rigtig fint - nu mangler der bare at blive plantet hjelme i området.                    

                      Der er flere steder i området, der har brug for, at der opsættes faskiner med gransris.

På mødet besluttede bestyrelsen, at der inviteres til arbejdsweekend fredag den

06.11 .20 og lørdag den 07.11.20.

På generalforsamlingen vil der på bordene ligge indbydelser til arbejdsdagene.

Merete kontakter skovfogeden mht. afhentning af granris og vognmanden der skal

fragte granrisene til området.

 

Grundejerforeningen har nu givet skriftligt tilsagn om at deltage i sandfordrings-

projektet, der forventes at starte op i foråret 2021 og vil foregå i 5 år.

 

Pkt. 5.            Der har været formandsmøde mellem de tre grundejerforeninger i området.

                      Man besluttede at arbejde med et stikort over Nørlev Strand – kortet skal

                      markere de stier, der skal bruges som adgang til stranden og retur.

                       Stikortet skal synliggøres på forskellig vis for alle sommerhusejere og sommerhus

                      lejere.

                                                                                                                                                                              I vores området er det stierne fra Kystmarken, Konkylievej og Søslangevej.

                      Man undgår, at der laves for mange forskellige stier til stranden, som kan være med

                      til at nedbryde klitterne.

.                     De nævnte stierne skal løbende vedligeholdes.

                      Der skal sættes pæne skilte op der henviser til stierne.

                     

                      De tre grundejerforeninger har mange gange forsøgt at få kontakt med

                      Naturstyrelsen. De overvejer nu, om de skal klage over, at de ingen

                      reaktioner får på deres henvendelser til Styrelsen.

 

Pkt. 6.            Der afholdes generalforsamling den 10. oktober  - der er bestilt lokale på ferie-

                      centret. Der er plads til 40 mennesker og der er mundbind og sprit til fri

                      afbenyttelse.

 

Pkt. 7.            Se under pkt. 4.

 

Bestyrelsesmøde den 16.9 2020

Referat fra bestyrelsesmødet i grundejerforeningen den 15.06.2020.

 

Mødet blev afholdt hos Susanne.

Tilstede var: Susanne, Bent , Jørgen og Merete. Ulla havde meldt afbud.

PKT. 1.                Vejene er fine, og det opleves at beboerne i området er tilfredse. Hvis vi kommer ind i en periode med meget regn, kan der blive problemer vejene -  så må det selvfølgelig ordnes.

Afventer at de gamle 20 km. vejskilte fjernes, da de er slidte og gulne.

Udemarken nor for Konkylievej er en privat vej, så vedligeholdelsen af den vej klarer beboerne selv.

 

PKT. 2.  Vedr. økonomi – Regnskabet ser fint ud, og der er et pænt overskud.

 

PKT. 3.  Vedr. Sandflugten:  Det undrer bestyrelsen, at det er så svært at få kontakt med Naturstyrelsen , for at få en drøftelse om, hvad der skal og kan gøres vedr. sandflugten.

Nu prøver vi selv at sætte granris op på en klit ved Udemarken, hvor der er kraftig sandflugt. Hvis der ikke laves nogle sandflugts reducerede foranstaltninger, vil en forsat sandfygning få konsekvenser for vejen. I samme klit er der et kæmpehul fra strandsiden, hvor klitskaderne forsøges afhjulpet med flere rækker af granris, så fygesandet lægger sig. Der afholdes arbejdsweekend, hvor der opsættes granris i klitten – granrisene hentes i Tornby plantage og transporteres til Udemarken. Vi havde en drøftelse om, hvad der kan gøres  - der skal måske laves et idekatalog til fremtidige diskussioner?

 

PKT. 4 Vedr. skilte. – I forbindelse med opsætning af granris på den ovennævnte klit, sættes der henvisningsskilte op i de øvrige klitter, som viser hen til en god og fornuftig nedgang til stranden.

 

PKT. 5.Årets generalforsamling bliver lørdag den 10. oktober kl. 13.00 i Feriecenters kursuscenter.

 

PKT. 6. Vedr. affald. - Jørgen havde været i kontakt med Hjørring Kommune og fået oplyst, at affaldssorteringen var udsat pga. økonomi til 2022. HK vil lave en parcelhusordning med 4 rum til sortering af affald.

Bestyrelsen har overfor HK udtrykt store bekymringer for vejene, om de kan holde til de tunge skraldebiler. HK har lovet, at grundejerforeningen kan deltage i  planlægningen næste år.

Det skal undersøges, om der kan opsættes skraldespande på stranden.

 

b. Vi diskuterede om Grundejerforeningen selv skal betale for sandfordring ved Udemarkensvinget. HK mener, at det vil Kystdirektoratet ikke have nogle indvendinger imod.

 

c Cowi er i gang med at lave en vegetations analyse, som skal danne udgangspunkt for den kommende naturpleje i området.

 Der indgår også insektbelysning om natten for at undersøge, hvilke arter af insekter, der lever i området.

 

d Hjelmebeplantningen fra den 23.11.19 ser ud til at have fungeret.

                            

 

Næste bestyrelsesmøde er onsdag den 16.09.2020 hos Merete

Gennem det sidste årstid har bestyrelsen flere gange forsøgt at få en dialog med Kystdirektoratet og/eller Naturstyrelsen om vores behov for at "gøre det rigtige" ved vores klit.

Klitten virker i øjeblikket rimelig stabil, den er dog præget af nogle meget høje klitter med slugter og toppe i en smuk blanding.

Der er imidlertid ingen tvivl om at klitten er på retræte.

Der forsvinder klit, og klitten rykker tilbage, tildels som sandtunger, miler, som flere steder er betænkelig nær ved sommerhusene på vestsiden af Udemarken.

Den yderste konsekvens af dette kan man se ved Udemarken 19.

Grundejerforeningens opgave er ikke at redde det enkelte hus.

Men at forsinke processen og gøre klitten så robust som mulig så det ikke kan siges, at vi ikke sammen forsinkede processen kystnedbrydning.

Vi håber på, at sandfodringen kan hjælpe, og vi vil gerne ved plantning af hjælme og faskiner forsøge "at holde på " sandet.

Her kunne lidt rådgivning fra en kompetent myndighed være på sin plads.

Vi har foreslået, at der blev tilknyttet en skov/klit foged til foreningens område, som vi kunne konsultere, såmænd også gerne mod et honorar, men der er radiodødt. Den nærmeste rådgivning vi har fået er fra Oksbøl.

Vi har derfor taget i egne hænder at opsætte faskiner/risgærde...og det var sjovt og anstrengende.

Tak for hjælpen til alle der mødte frem.

Bestyrelsen

Arbejdsweekend 10 - 11 Juli 2020

Gennem det sidste årstid har bestyrelsen flere gange forsøgt at få en dialog med Kystdirektoratet og/eller Naturstyrelsen om vores behov for at "gøre det rigtige" ved vores klit.

Klitten virker i øjeblikket rimelig stabil, den er dog præget af nogle meget høje klitter med slugter og toppe i en smuk blanding.

Der er imidlertid ingen tvivl om at klitten er på retræte.

Der forsvinder klit, og klitten rykker tilbage, tildels som sandtunger, miler, som flere steder er betænkelig nær ved sommerhusene på vestsiden af Udemarken.

Den yderste konsekvens af dette kan man se ved Udemarken 19.

Grundejerforeningens opgave er ikke at redde det enkelte hus.

Men at forsinke processen og gøre klitten så robust som mulig så det ikke kan siges, at vi ikke sammen forsinkede processen kystnedbrydning.

Vi håber på, at sandfodringen kan hjælpe, og vi vil gerne ved plantning af hjælme og faskiner forsøge "at holde på " sandet.

Her kunne lidt rådgivning fra en kompetent myndighed være på sin plads.

Vi har foreslået, at der blev tilknyttet en skov/klit foged til foreningens område, som vi kunne konsultere, såmænd også gerne mod et honorar, men der er radiodødt. Den nærmeste rådgivning vi har fået er fra Oksbøl.

Vi har derfor taget i egne hænder at opsætte faskiner/risgærde...og det var sjovt og anstrengende.

Tak for hjælpen til alle der mødte frem.

Bestyrelsen

Hjælmeplantning

Vi havde 500 planter at gøre med, men med lidt systematik gik det hurtigt med at få planterne i jorden.

Bestyrelsesmøde 20.september 2019

Merethe Ley, Susanne Sander, Ulla Ovesen, Bent Corneliussen, Jørgen Wilhelmsen.

1: Økonomi.     Udgifter til veje er betalt.

2: Vejene.   Vejene skal rettes op, hvor de største pytter findes, evt. grubning af vejene her i vinter.

3: Klitsyn. Efter mødet fik vi meddelt, at der ikke længere vil blive afholdt klitsyn i vors område.     

På bestyrelsesmødet blev der drøftet en almindelig vedligeholdelse af klitten, herunder dæmpning af sandfygningen. Jfr. ovenstående arbejdes der med en afklaring af, hvorledes vi forholder os.

4: Vejskilte.        

Nye hastighedsskilte ved indkørslen til den nordlige del af Udemarken oh Konkylievej.   

5: Affaldssortering.    

Kommunen har afholdt møde om affaldssortering. Bent og Jørgen deltog i mødet.  Umiddelbart vil en Flex løsning være at foretrække, hvilket er meddelt kommunen,

6: Nørlev Kæret.

Bestyrelsen undrer sig over, at plejeplanen for det fredede område endnu ikke er færdig.

7: Sandfordring.

Der er endnu ikke sket sandfordring, da en borger har gjort indsigelse mod sandfordringen og klaget til Naturklagenævnet. Så længe den klage ikke er færdig behandlet, kan sandfordringen ikke påbegyndes.

Merethe har  efterfølgende deltaget i et møde om sandfodring. Fredag den 12.10.2019.

8: Kloakering.

Der skal foretages kloakering i området indenfor de næste 3- 4 år. Bestyrelsen diskuterede fælles tilbud.

9: Hus på Udemarken.                                             

En husejer på Udemarken er i en meget ulykkelig situation, idet huset er ved at sande til. Bestyrelsen besluttede, at kontakte vedkommende.

Evt.                    

Næste bestyrelsesmøde er ”Bestyrelsens arbejdsdag” lørdag den 23.11.2019 

Generalforsamlineg afholdes i år den 20. april. 

Tilstede på mødet: Erik Hammer, Jørgen Wilhelmsen, Ulla Ovesen, Bent Corneliussen og Susanne Sander.

Bestyrelsen besluttede at foreslå, at der foretages en klipning langs vejene. Desuden blev vejvedligeholdelsen generelt debatteret. Vejene har i år været "nemme" at vedligeholde jfr. det tørre vejr. Nedkørslen bør etableres som en permanent nedkørsel, der er lavet således, at den skråner ned mod stranden "inde" i klitten, således at den er i niveau med stranden ved klitfoden. En ikke permanent løsning er til stor gene for vores område. (Parkering langs vejene, færdsel over klitterne alle steder til skade for både vegetation og "ejerskab"). Bestyrelsen har taget initiativ til ny skiltning ved indkørslen til området. Det lader til, at "hullet" ved det 2. sving på Udemarken er stabiliseret. Bestyrelsen forsøger fortsat at få lov til en vejregulering uden at skulle betale en uhørt sum for at kunne foretage denne regulering. 

Det besluttet på mødet at indstille Susanne Sander til den gruppe af bestyrelsesmedlemmer, der varetager foreningens interesser ifb. sandfodringen, det betyder at denne gruppe består af Susanne Sander og Jørgen Wilhelmsen.

Generalforsamlingen ligger sent i år. Medlemmerne skal indgive ønsker om punkter til generalforsamlinge inden den 1. februar.

Formand for foreningen: Erik Hammer, Kasserer: Ulla Ovesen, Website, postliste og sandfodring: Jørgen Wilhelmsen, Vejene: Bent Corneliussen og Sandfodring; Susanne Sander

JW🙂

Bestyrelsesmøde 2.januar 2019

Generalforsamlineg afholdes i år den 20. april. 

Tilstede på mødet: Erik Hammer, Jørgen Wilhelmsen, Ulla Ovesen, Bent Corneliussen og Susanne Sander.

Bestyrelsen besluttede at foreslå, at der foretages en klipning langs vejene. Desuden blev vejvedligeholdelsen generelt debatteret. Vejene har i år været "nemme" at vedligeholde jfr. det tørre vejr. Nedkørslen bør etableres som en permanent nedkørsel, der er lavet således, at den skråner ned mod stranden "inde" i klitten, således at den er i niveau med stranden ved klitfoden. En ikke permanent løsning er til stor gene for vores område. (Parkering langs vejene, færdsel over klitterne alle steder til skade for både vegetation og "ejerskab"). Bestyrelsen har taget initiativ til ny skiltning ved indkørslen til området. Det lader til, at "hullet" ved det 2. sving på Udemarken er stabiliseret. Bestyrelsen forsøger fortsat at få lov til en vejregulering uden at skulle betale en uhørt sum for at kunne foretage denne regulering. 

Det besluttet på mødet at indstille Susanne Sander til den gruppe af bestyrelsesmedlemmer, der varetager foreningens interesser ifb. sandfodringen, det betyder at denne gruppe består af Susanne Sander og Jørgen Wilhelmsen.

Generalforsamlingen ligger sent i år. Medlemmerne skal indgive ønsker om punkter til generalforsamlinge inden den 1. februar.

Formand for foreningen: Erik Hammer, Kasserer: Ulla Ovesen, Website, postliste og sandfodring: Jørgen Wilhelmsen, Vejene: Bent Corneliussen og Sandfodring; Susanne Sander

JW🙂

26-November-2018

Materiale om sandfodring

Materiale om sandfodring

Der er forskellige bilag om sandfodringen i vores område

Sandfodringen i 2018 Møde i september og november.